fredag 1 april 2011

150 knyck

ja, vardagen rullar på. Fort.

På jobbet är det 150 som gäller. Kanske skulle man dra ner till normala 100, men det är ju så roligt. Fast jag är helt slut när jag kommer hem. Så trött att det går ut över min familj. Inte bra. Nej, jag får skärpa mig och försöka skapa stunder där jag kan varva ner, innan jag kommer hem. För när man väl är hemma så går det i ett. Ni som undrar hur en dag som lärare ser ut kan ni här nedan läsa om min torsdag:

Kommer till jobbet 07.20. Öppnar klassrummet och sätter på datorn. Skriver upp på tavlan hur dagen ser ut. Läser mail och printar ut två dokument. Pratar med en kollega ang en storsamling nästa vecka. Rättar sju matteböcker. Pratar med en lärare i F-klassen ang en elev. Går ner till personalrummet. Tittar efter vilka elever som är sjukanmälda. Går upp igen. Öppnar dörren för eleverna. Hälsar alla välkomna. Fyller i två VAB-intyg, stämplar. Börjar lektion 1. Första rasten förbereder jag lektion nr 2. Går till kopiatorn och ner till personalrummet för att hämta en frukt. På vägen upp kör jag ut ett antal elever som ska ha rast. Tar en diskussion om varför - igen. Möter en annan elev som är ledsen. Letar reda på hans lärare. Väl framme vid mitt klassrum står tre tjejer utanför varav en är ledsen. Försöker lösa den konfliken medans jag visslar in alla andra 28 barn från rasten. Lektion nr 2. Avslutar lektion nr 2. Skickar ner alla till bamba. Får knyta två skosnören och hjälpa till med en jacka. På vägen till bamba träffar jag min chef. Vi kommer överens om en mötestid veckan därpå. Släpper in alla barnen i bamba. Ser till att dem tvättar sina händer. Vi tar mat. Har precis satt mig när jag får syn på ett slagsmål utanför. Rusar dit och reder ut händelsen. 6 minuter senare sätter jag mig och äter. En elev på samma bord spiller ut sin mjölk. Vi hjälps åt att torka. Under min lunch har jag sagt till 4 elever att prata lite tystare eller sitt på din plats. Går sedan upp till personalrummet. Går på dagens första toabesök. Sätter mig ner i 5 minuter. Sedan går jag ut att tar min rastvakt. Ska normal rasta 20 minuter men det blev 35. Mycket konflikter. Efter rasten tog det 15 min att informera berörda lärare om vad som hänt. Startar lektion 3. När eleverna gått hem för dagen börjar första mötet med F-klassens pedagoger. Vi går igenom saker som berör oss båda. Efter det planerar jag nästkommande tema i klassen. Går igenom vilka mål eleverna ska uppnå. Tillverkar en brevlåda och lite annat som kommer att behövas. Kl 15 är det dags för möte nr 2 med alla på skolan-husmöte. Jag blir sekreterare och antecknar informationen. Efter mötet renskriver jag protokollet. Mailar 3 kollegor. Rättar sedan resten i lådan. Suddar tavlan och förbereder inför lektion nr 1 dagen efter. På vägen till bilen har jag sällskap med en kollega. Vi pratar jobb ända tills vi startar bilarna.
Så här kan det se ut. Jag har säkert glömt en massa.

Men jag älskar mitt jobb. Det är så himla roligt och jag lär mig saker varje dag...om mig själv och om barnen. Mitt jobb är en utmaning!

Nu är det äntligen helg. Barnen sover sen en timme tillbaks och mannen är ute på AW.

Ha det gött tills vi hörs igen/Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar