onsdag 22 juni 2011

Liseberg

I går tog vi en heldag på Liseberg. Stella fick inte följa med. Hon fick gosa med moster Tina och mormor här hemma i stället.(tusen tack för hjälpen) Vi hade hur kul som helst. Vi åkte och åkte och åkte. Både jag, men mest min man, blev illamående efter att ha åkte Lisebergsbanan 5 ggr. Kasper blev likblek när han åkte Jukebox. Jag och Robert åkte även Uppswinget, som enligt mig är den läskigaste/härligaste/skönaste på Liseberg. För Kasper blev det många nya saker att testa: Kållerado, Virvelvinden, Lisebergsbanan, Jukebox och Slängungan.

(skulle ha infogat en del bilder här från mobilen, men det krånglar...grhhhagrrahh)

När man är på Liseberg så väcker det så många minnen.

Jag kommer ihåg när man åkte dit som liten. Mamma klädde oss fina och mormor hade med sig sin korg full med pannkakor och munkar. Jag var livrädd när jag åkte loppen första gången med pappa som 6-åring. Jag var övertygad om att skorna skulle ramla av när vi var upp och ner.

Jag kom ihåg när man var på Liseberg som 13-14 åring. Vi hade vattenkrig i flumride, spanade på killar och gick på Ronny & Ragge konsert. Det var liksom livet. Man kunde inte ha det bättre.

När jag gick på gymnasiet så hade Liseberg ett jippo. Alla som gick in med säsongskort fick 40 kaninpengar att handla för inne i parken. Jag och en kompis gick och handlade cigaretter. Flera dagar i rad. När jag berättar detta är det ingen som tror mig. Någon som läser detta som kan bekräfta mina minnen?

För 9 år sedan jobbade jag på Liseberg en sommar. Det var det bästa sommarjobb man kunde ha. Jag hade kommit hem från min stora resa under våren och börjat jobba ute på Styrsö. Som lärare hade jag inte jobbat in sommarferien så jag tog ett extra jobb för att klara mig under sommaren. Jag jobbade som attraktionsförare på: slängungan, knatterally, farfarsbilar, smågrodorna, kaninresan och trummeliten. Det var underbart att se alla barnen som körde farfarsbilarna på riktigt. Sedan hade jobbet lite andra arbetsuppgifter som att torka upp spyor i slängungan (hände en gång), stoppa attraktioner när barn gråter av förtvivlan, hjälpa barn som kommit bort från sina föräldrar samt att argumentera med föräldrar som tycker man är dum i huvudet när man inte låter deras barn åka en attraktion som de är för korta för.

Nu har Kasper en kompis hemma. Robert och Max åkte till båten för att ösa den. Stella sover och jag ska snart laga lunchen. I kväll blir det zumba och styrketräning med syster.
Ha en skön onsdag! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar