måndag 21 februari 2011

Klass 9 A

Jag är lärare och Klass 9A berör mig.
Det väcker så mycket känslor och tankar.

Det är ju inte klokt att det finns elever i åk 9 som INTE har fått den hjälp och det stöd som de har RÄTT till.
Som Ludvig. Man har vetat om i 8 år att han har problem med matematiken, men vad har man gjort? Ingen kunde ju precisera vilket stöd/hjälp han fått. Jag tycker det är skandal. Det är pinsamt.

Jag blir också ledsen när jag ser att lärarna inte är engagerade i sina elever.
Jag blir arg när jag ser lärare som undervisar på ett förvirrat, snabbt och luddigt sätt.
Jag blir uppgiven när jag tänker på hur många elever i Sverige som har det som vissa i Klass 9A.
Jag är helt övertygad om att fler elever hade fått godkänt i åk 9 om de hade fått hjälp och stöd under de första åren i skolan. Om de hade fått inspirerade och utmanande uppgifter i skolan. Uppgifter som är verkliga, rimliga, roliga och kluriga och om de känt motivation till sitt lärande samt att någon tror på en.

Varje elev ska känna att de har lyckats - varje dag!!! Inte misslyckats. Det är en tuff uppgift.

Jag blir grymt sugen på att börja arbeta. NU!

Sov gott!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Linda och vet att du är jättebra på det du nämner här uppe! Det är jätteroligt att läsa din blogg! Kommer snart upp till björndammen och hälsar på igen, hoppas du är där då! Stor Kram från Jenny Wikensten

    SvaraRadera
  2. Tack Jenny! Åh jag hoppas verkligen vi träffas. Vill höra hur det går för dig med utbildningen och allt. Kram så länge

    SvaraRadera